Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

103

103

Informacje o grze

dots Nazwa gry: 103
dots Gatunek: przygodówka
dots Producent: Dystopia Interactive
dots Cena: 35,99 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 50%
103


Sukcesy Gone Home i Dear Esther stworzyły wręcz modę na różnorakie tzw. symulatory chodzenia, która zaowocowała pozycjami znakomitymi jak The Vanishing of Ethan Carter, Everybody’s Gone to the Rapture czy niecodziennym What Remains of Edith Finch. Niestety jak w przypadku każdej mody niejednokrotnie zwykła ona owocować dziełkami przeciętnymi lub wręcz słabymi, czego niedawnym przykładem był chociażby rodzimy Kursk. Do której kategorii zalicza się 103?

Gra nieco inaczej niż wymienione wyżej pozycje nie stara się epatować gracza fotorealistyczną grafiką, a przynajmniej nie w przypadku postaci – być może twórcy uznali, iż czym innym jest zaprezentowanie przyrody mniej czy bardziej ożywionej, ale niezbyt ruchawej, czym innym zaś animacja człowieka, nade wszystko zaś mimiki jego twarzy, na czym zresztą przejechali się deweloperzy ze studia Jujubee. W konsekwencji gracz szybko sobie uświadamia, że postaci, z którymi się zetknie, tak naprawdę raczej tkwią w jego umyśle niźli namacalnej rzeczywistości.

103 082806,1
Komu płoną świece...


Urokiem walking simulatorów zwykła być nade wszystko swoboda eksploracji, brak przeciwwskazań wobec zboczenia z trasy czy też wręcz możliwość zawrócenia zeń. Koncept 103 jest jednak radykalnie odmienny, albowiem w grze tej przyjdzie nam zwiedzać raptem cztery korytarze tworzące zamkniętą figurę. Jakby tego było mało, są one krótkie, tak naprawdę tworzą zwykłe mieszkanie (choć o dość niezwykłym rozplanowaniu), w konsekwencji miast swobody graczowi bliższe będą raczej doznania klaustrofobiczne. Jak się okazuje na nieco późniejszym etapie gry ma to nawet uzasadnienie fabularne (a nie jest wyłącznie efektem techniczno-budżetowych ograniczeń autorów), niemniej jednak niekoniecznie jest tym, co tygrysy lubią najbardziej…

Jakby tego było mało, odblokowanie interakcji posuwającej akcję naprzód uniemożliwia powrót do poprzedniego punktu. Może nie stanowi to wielkiej straty przy tak nieznacznym obszarze, ale twórcom udało się ograniczyć nawet i takowy…

103 082807,2
Ona, one - a może ja?


Niestety, największym felerem rzeczonej produkcji jest to, co w przypadku tego rodzaju gatunku jest tyleż dyskwalifikujące, co wręcz i zadziwiające, a mianowicie szwankujące sterowanie. Boli brak możliwości biegania w sytuacji, gdy tak naprawdę znamy już doskonale na wylot wszystkie ściany (a przynajmniej tak się nam zdaje), lecz mechanizm odblokowywania interakcji poprzez uporczywe wpatrywanie się w określony punkt (przy czym nie mamy opcji „celowniczka”, który w przypadku właściwie jedynej łamigłówki byłby więcej niż przydatny) jest nie tyle irytujący, co po prostu głupi.

Grę nieco ratuje fabuła, którą co prawda musimy niejako sami odtworzyć sobie w głowie, nie stanowi to jednak skomplikowanego procesu. Szkoda tylko, że, po pierwsze, nie jest ona specjalnie zaskakująco, po drugie zaś przejście CAŁEJ gry zajmuje raptem nieco ponad DWADZIEŚCIA MINUT (jest nawet osiągnięcie za zmieszczenie się w półgodzinnym limicie, bynajmniej nie o unikatowym charakterze). Owszem, standardy gatunku nie są w tym aspekcie zbyt wyśrubowane, ale fakt ten nakazuje całkiem serio postawić pytanie, czy to jeszcze gra, czy tylko demo technologiczne.

103 082807,3
Obcy, ale nie Obcy


Atutem gry jest oprawa audiowizualna. Twórcy umiejętnie wykorzystali silnik Unreal, poszczególne lokacje wzbogacając w szereg detali, choć niestety większość z nich jest pozbawiona jakiegokolwiek znaczenia. Z kolei muzyka produkcji jest więcej niż nastrojowa, sprawia ona autentyczną przyjemność nawet przy pracy nad arkuszem Excela.

103 to niestety produkcja niewarta swej, zdawałoby się, niezbyt wygórowanej ceny. Jej skromności towarzyszy niestety brak głębszej refleksji nad mechaniką, a i fabuła, jakkolwiek poruszająca strunę bądź dwie w duszy gracza, nie zapadnie na dłużej w pamięć. Na pozycję tą warto „zapolować” przy okazji jakiegoś „bundle’a”, ale raczej nie poświęcać na nią kwoty dwucyfrowej.

Metryczka
Grafika 80%
Muzyka 85%
Grywalność 40%


Ocena końcowa
50%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots subtelnie nastrojowa
dots muzyka
MINUSY
dots przeraźliwie krótka, nawet jak na tą cenę...
dots ...a i tak pełna dłużyzn
dots sterowanie
Wymagania systemowe
Intel i5 7600, 2 GB RAM, karta grafiki GT 1030 2 GB/RX 560 4 GB lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 7/8/10



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow