Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Kursk

Kursk

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Kursk
dots Gatunek: przygodówka
dots Producent: Jujubee
dots Cena: 99,99 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 60%
Kursk


Nazwa „Kursk” przynajmniej na kilka czy wręcz kilkanaście lat zwykła się kojarzyć – przynajmniej poza granicami Rosji – głównie nie ze słynną bitwą z okresu II wojny światowej, lecz katastrofalnym oraz dość tajemniczym zatonięciem atomowego okrętu podwodnego rosyjskiej marynarki wojennej nowej generacji, istnej dumy tamtejszej floty. Aż dziw budzi więc fakt, że temat ten dotychczas właściwie nie był podejmowany przez kulturę popularną, teraz zaś jednocześnie doczekaliśmy się amerykańskiego blockbustera oraz rodzimej produkcji gry.

Polscy twórcy ze studia Jujubee postanowili nie podążać ścieżką autorów Undercover Missions: Operation Kursk K-141 i miast zwykłej przygodówki przyjęli konwencję tzw. gry eksploracyjnej, czyli produkcji, w której raczej nie mamy się mierzyć z żadnymi intelektualnymi wyzwaniami, co po prostu chłonąć widoki rozpościerające się przed naszymi oczami i niejako we własnej wyobraźni budując sobie atmosferę nadchodzącej wszak grozy.

Kursk 101754,1
Nie trzeba być podwodniakiem, by poczuć ciarki


Pomocna w tym przypadku jest oprawa wizualna, gdyż gros wysiłku autorów został skierowany na w miarę możliwości (mimo wszystko obracamy się wszak w kręgu licznych tajemnic wojskowych i konieczności poprzestawania na domysłach) fotorealistyczne przedstawienie poszczególnych środowisk – z okna naszego luksusowego hotelu rozciąga się więc dość imponujący widok na metropolię, która jednak z racji szeregu swych cech nie byłaby do pomylenia z japońskimi czy amerykańskimi aglomeracjami; podobnie jawi się podbiegunowa baza rosyjskiej floty czy też – co najistotniejsze – pokład samego tytułowego okrętu. Twórcom należy oddać, iż naprawdę jest na czym zawiesić oko, śmiem twierdzić, że ta produkcja aż prosi się o adaptację na urządzenia wirtualnej rzeczywistości.

Efekt ten niestety jest psuty przez mało satysfakcjonujące odzwierciedlenie samych postaci. Ich mimika jest bowiem śladowa i ewidentnie sztuczna, wątpliwości budzi również sama faktura ich skóry. Najgorsze jest jednak to, że postaci te są nieruchomymi obiektami – jedyną osobą przemieszczająca się po środowisku jesteśmy tylko i wyłącznie my sami. Autorom nie można więc zarzucić kiepskiej animacji poszczególnych postaci – bo takowej najzupełniej brak!

Kursk 101755,2
Freddy, to ty?!


Nie porywa również sama mechaniki rozgrywki. Nasza rola sprowadza się bowiem do „przynieś-zanieś-pozamiataj”, generujemy więc kolejne i kolejne kilometry, w przekonaniu o miałkości swej roli i daremności tego wszystkiego. Momentami produkcja próbuje nieco urozmaicić tą monotonię poprzez chociażby konieczność zmierzenia się z jakąś minigrą, z reguły jednak lekarstwo jest gorsze od choroby i tylko pogłębia frustrację.

Rzeczona sztuczność zresztą przejawia się w kolejnych i kolejnych warstwach. Dość powiedzieć, iż nikogo nie dziwi nasze snucie się po kajutach wszystkich marynarzy czy zbieranie różnorakich proporczyków, nie odczuwamy również jakiejkolwiek presji czasu, dopóki bowiem nie dotrzemy do określonego punktu kontrolnego, możemy dosłownie zostawić grę samej sobie, a wirtualna wskazówka zegara nie posunie się naprzód ani o odrobinę.

Kursk 101755,3
Tak, na współczesnych okrętach podwodnych są baseny, poważnie. I pomyślcie, co się później dzieje z tym rezerwuarem słodkiej wody...


Zaletą gry jest voice acting poszczególnych postaci, które mówią z właściwym akcentem i zastosowaniem niejednokrotnie dość slangowej ruszczyzny (przy czym gra rzecz jasna oferuje tłumaczenie w postaci napisów). Nadto nie należy bagatelizować pracy autorów dialogów – poszczególne rozmowy toczą się w stosownej, nie tak łatwej do podrobienia wschodniej manierze, skrzą się również od czasami nieoczywistych ukrytych żartów.

Kursk niestety okazał się dla mnie pozycją rozczarowującą. Akcja tej gry równie dobrze mogłaby się rozgrywać na pokładzie fikcyjnego okrętu w mniej czy bardziej odległej „przeszłej teraźniejszości”. Jest to pozycja, która usatysfakcjonuje tylko absolutnie zdeklarowanych miłośników marynistyki, a szkoda, bo zarazem autorzy dowiedli, iż w wielu kwestiach produkcyjnych cechują się niemałą biegłością.

Metryczka
Grafika 90%
Muzyka 65%
Grywalność 55%


Ocena końcowa
60%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots fotorealizm
dots voice acting
dots nieobowiązkowe minigry
MINUSY
dots sztuczność
dots obowiązkowe minigry
dots wygląd i animacja (a właściwie jej brak) postaci
dots nudna
dots krótka
Wymagania systemowe
Intel Core i5-2500K 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 6 GB HDD, Windows 7/8/8.1/10 64-bit



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow