Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

The Council

The Council

Informacje o grze

dots Nazwa gry: The Council
dots Gatunek: przygodówka
dots Producent: Big Bad Wolf
dots Cena: 119,90 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 80%
The Council


Upadłe studio Telltale Games zainicjowało tyleż koncept, co i swoistą modę na przygodówki epizodyczne, cechujące się cliffhangerami w przewidywalnych, bo niejako wprost oznaczonych momentach, łączących w sobie bogactwo prowadzonych dialogów z elementami rozgrywki o charakterze wybitnie służebnym. Wspomniany deweloper nigdy nie miał jednak monopolu na daną konwencję, co doskonale dowiodło Life is Strange, a o czym próbują nas również przekonać autorzy The Council.

Akcja rzeczonej produkcji rozgrywa się pod koniec XIX wieku, gdy Europa zaczyna płonąć od rewolucji francuskiej, ale pożoga wojen napoleońskich jeszcze stanowi nieuświadamiany potencjał. Graczowi dane zaś będzie pokierować czynami młodzieńca o bliżej niesprecyzowanym pochodzeniu, acz z pewnością należącego do tzw. warstw wyższych. Niekoniecznie los kieruje go w stronę dość mrocznej wyspy – nasuwającej skojarzenia z twórczością Agathy Christie – w poszukiwaniu zaginionej matki, będącej osobą nad swą epokę inteligentną, samodzielną i – jak się okazuje – wpływową.

The Council 063946,1
A ponoć nigdy miał już nie postawić stopy na tej ziemi...


Atmosfera gry jest dość gęsta, twórcy bowiem ochoczo odwołują się do dorobku tajnych organizacji (które bez cienia skrępowania można określić masonerią) i okultyzmu, wszystko to zaś z wielką historią w tle, albowiem na drodze gracza postawione zostaną znane postacie historyczne, by wymienić chociażby Jerzego Waszyngtona czy pewnego niezwykle ambitnego oficera rodem z Korsyki. Gracz nagle sobie uświadamia, że może stać się częścią istnego rządu światowego!

Niestety gros uwagi autorów zostało poświęcone zewnętrznej spektakularności, tak że gracz dysponujący nieco pogłębioną wiedzą historyczną o realiach epoki niejednokrotnie może się żachnąć, o psychologicznym prawdopodobieństwie wydarzeń nie wspominając. Mimo wszystko podkreślić jednak należy, że sama otoczka jest wysoce atrakcyjna.

The Council 063946,2
Dramatis personae (niemal) w komplecie


Twórcy w dość nietypowy sposób podeszli zresztą do samej mechaniki rozgrywki. Darowali oni sobie jakiekolwiek zręcznościowe quasi-zabawy w rodzaju QTE, wyzwania plasując raczej w starannej eksploracji poszczególnych lokacji czy też umiejętnym zarządzaniem skromnymi zasobami różnorakich fiolek wpływających na „dysputatywne” parametry naszej postaci. Jakkolwiek bowiem rzeczona produkcja tak czy owak przywiedzie gracza do tożsamego zakończenia, różniącego się jedynie detalami, to zachęca ona do ponownego rozegrania niektórych scen w celu poznania mniej czy bardziej ukrytych alternatyw pogłębiających tło fabularne. Szkoda tylko, że czasami jest to możliwe dopiero po przejściu całego epizodu, produkcja ta bowiem uniemożliwia tyleż swobodny zapis stanu gry, co jego skopiowanie do odrębnego slotu…

Atutem gry jest oprawa wizualna. Deweloperzy szczególną uwagę poświęcili mimice postaci, niekiedy wręcz groteskowo szczegółowej. I jakkolwiek gracz szybko odkrywa, że w istocie porusza się po niezbyt obszernej klatce, to w istocie mieni się ona wszelkimi odblaskami złota.

The Council 063947,3
Czy te sarnie oczy mogą kłamać?


Szkoda tylko, iż tożsamych komplementów nie można sformułować pod adresem muzyki – ta bynajmniej nie razi ucha, acz brakuje jej adekwatnego rozmachu, co wszak dziwi zważywszy choćby na fakt, jacy geniusze tworzyli w danym okresie. Niepotrzebne było nowatorstwo, wyłącznie sięgnięcie do źródeł, którego niestety zabrakło.

The Council to pozycja intrygująca, śmiało sobie poczynająca z dość delikatnymi tematami. I jakkolwiek nie sposób jej nie przypisać wyłącznie rozrywkowego charakteru – nie wywoła ona bowiem takiej huśtawki emocjonalnej jak pierwsze The Walking Dead czy wspominane na wstępie Life is Strange – to momentami nie sposób pod jej wpływem nie zadumać się nad rolą jednostki w historii.

Metryczka
Grafika 90%
Muzyka 70%
Grywalność 80%


Ocena końcowa
80%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots atmosfera
dots ciekawa mechanika
dots frapujące rozdroża...
MINUSY
dots ...choć bez większego wpływu na bieg fabuły
dots czasami irytująco ślamazarna
dots niewykorzystany potencjał niektórych rozwiązań
Wymagania systemowe
Intel Core i3-2125 3.3 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki GeForce GTX 750 1 GB / Radeon R7 360 2 GB lub lepsza, 15 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow