Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

The Walking Dead: Season One

The Walking Dead: Season One

Informacje o grze

dots Nazwa gry: The Walking Dead: Season One
dots Gatunek: przygodówka
dots Producent: Telltale Games
dots Dystrybutor: brak
dots Cena: 22,99 €
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 85%
The Walking Dead: Season One


Zaczyna się spokojnie – jedziesz samochodem, dookoła jest piękna rozmowa, kierowca jest rozmowny. Niestety, znajdujemy się w radiowozie, jesteśmy skuci kajdankami, a naszym rozmówcą jest policjant wiozący nas do więzienia do odsiadki kary za morderstwo. Mimo wszystko są to realia, za którymi szybko zatęsknimy…

The Walking Dead
to opowieść o świecie, w którym z zupełnie tajemniczych względów zaczyna się szerzyć specyficzna – nazwijmy umownie – choroba, polegająca na przemianie żywych ludzi w bezmyślne zombie, dążące wbrew jakiemukolwiek instynktowi samozachowawczemu do zabijania innych ludzi i pożywiania się nimi. Priorytety tych, którzy jeszcze nie ulegli przemianie (ta zaś następuje po ugryzieniu przez jednego z zombich, niczym klasyczny wampiryzm), są banalnie proste – uciekać przed siebie i przetrwać.

The Walking Dead Season One 104113,1
Gadu gadu...


Szybko jednak okazuje się, że często to nie zombie są największym zagrożeniem, lecz inni ludzie, którzy zaczynają postrzegać każdego obcego jako wroga – i nie jest to zachowanie bezpodstawne. Niejednokrotnie więc gracz zetknie się z kanibalizmem, zabijaniem osób choćby zupełnie potencjalnie podejrzanymi o nosicielstwo „zakażenia” czy też „zwykłe” napady rabunkowe.

Od razu trzeba to zaznaczyć – to nie jest gra lekka i przeznaczona dla osób o delikatnych nerwach. Słownictwo jest pełne wulgaryzmów, ale i tak napatrzymy się na wbijanie maczet w głowy etc. Twórcy zresztą wręcz przymuszają gracza u temu, jak choćby w scenie z przemienionym w zombie bratem głównego bohatera, którego trzeba aż czterokrotnie uderzyć kodeksowym „niebezpiecznym narzędziem”, by odzyskać odeń klucze potrzebne dla pchnięcia fabuły naprzód.

The Walking Dead Season One 104114,2
Lepiej grać o pustym żołądku


Rozgrywkę można podzielić niejako na trzy różne sfery – pierwsza polega na toczeniu (długich) dyskusji, w trakcie których konieczne będzie podjęcie różnorakich wyborów. Po prawdzie jednak, większość z nich ma charakter pozorny i w istocie niewiele zmienia bądź właściwie nic. Często zresztą położenie większego nacisku na relacje z jakąś postacią jest niejako zapowiedzią, że zaraz ona zginie. Druga sfera o typowe dla przygodówek „znajdź przedmiot i go zastosuj” – jest to jednak mało urozmaicone, a poziom trudności jest właściwie żaden. W końcu trzecia sfera to tzw. quick time events, czyli elementy zręcznościowe, z reguły jednak polegające na dostatecznie szybkim wciśnięciu odpowiedniego klawisza (przycisku). Osobiście jestem przeciwnikiem tego rodzaju rozwiązań w grach przygodowych i jakkolwiek w The Walking Dead nie przysporzyły mi one niemal żadnych trudności, wzbudzały one raczej irytację niż zaciekawienie.

Atutem rzeczonej produkcji jest kreacja postaci – w czasie zabawy faktycznie można poczuć więź z osobami postawionymi na naszej drodze, jak też doznać autentycznych emocji, by wskazać chociażby na dumę związaną z postępami Clementine, czyli naszej przybranej córki. Odejście (metaforyczne) szeregu postaci faktycznie potrafi zaboleć.

The Walking Dead Season One 104114,3
Czasami znajdziemy azyl, ale trzeba zachować czujność, gdyż może się okazać, że wcale nie jest on taką bezpieczną przystanią


Kolejną zaletą gry jest jej oprawa audiowizualna – naprawdę przyjemnie się na nią patrzy, a odpowiedni motyw muzyczny w stosownym momencie autentycznie potrafi poruszyć te coś w okolicach osierdzia.

The Walking Dead to dojrzała opowieść w dojrzałej formie adresowana do dojrzałych graczy, jakkolwiek paradoksalnie to zabrzmi w kontekście opowieści o zombich. Mam jednak wątpliwości, czy chciałbym sięgnąć po drugą odsłonę serii, ze względu na rodzaj uczuć wyzwalanych przez pierwowzór.

Metryczka
Grafika 90%
Muzyka 85%
Grywalność 85%


Ocena końcowa
85%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots opowieść, nie tylko fabuła
dots ...i pewna możliwość jej kształtowania
dots klimat, choć momentami zbyt przyciężkawy
dots oprawa audiowizualna
MINUSY
dots quick time events, czyli zbędne elementy zręcznościowe
dots czasami, ale tylko chwilami, nieco się dłuży
dots pozorność wielu wyborów
dots bugi z zapisami stanu gry
Wymagania systemowe
Core 2 Duo 2 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 460 lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP/Vista/7



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow