Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Vampyr

Vampyr

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Vampyr
dots Gatunek: cRPG
dots Producent: DONTNOD Entertainment
dots Dystrybutor: CDP
dots Cena: 199,90 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 65%
Vampyr


Wampiryzm zrobił zawrotną karierę, gdy z lokalnej ciekawostki rodem gdzieś z zapadłej prowincji imperium Habsburgów awansował do rangi powszechnie jeśli nie znanego, to co najmniej kojarzonego mitu, doczekując się setek ekranizacji filmowych i serialowych, adaptacji książkowych, scenicznych, a od kilku dekad również gier wideo. I choć ostatnimi czasy moda ta nieco osłabła, to w żadnym razie nie porzuciła zupełnie swych pozycji, czego dowodzi premiera gry Vampyr.

Rzeczona pozycja reprezentuje sobą gatunek gier cRPG, więc w sposób typowy dla tego rodzaju produkcji będziemy skupiali się na wykonywaniu różnorakich zadań, w tym tzw. głównych, jak i pobocznych, dbali o stan zdrowia (i innych, bardziej „krwistych” wskaźników) oraz gromadzenie punktów doświadczenia umożliwiających następnie rozwój postaci poprzez odblokowanie jej kolejnych mocy. Na żadne nowatorstwo w zakresie mechaniki nie ma co liczyć.

Vampyr 075214,1
Nie próbujcie tego w domu!


Akcja gry rozgrywa się w Londynie tuż po zakończeniu I wojny światowej, gdy metropolia ta, podobnie jak większość Europy, jest pustoszona przez epidemię wyjątkowo zjadliwej grypy, nazwanej hiszpanką. Główny bohater, Jonathan Reid, jest lekarską sławą, wręcz celebrytą, który właśnie wraca z frontu, niemal tylko po to, by dać się ugryźć wampirowi i w szale przemiany zabić własną siostrę. Musi więc sobie radzić z nową tożsamością, jak też wielkim dramatem życiowym, napędzającym go do poznania źródeł jego nieszczęścia.

W trakcie rozgrywki przyjdzie nam eksplorować cztery londyńskie dzielnice (dla fabuły niezbędne) oraz niejako „pół” dalszej, z perspektywy wątku głównego nieistotną, którą nawet można zupełnie pominąć (Southwark). Ich wygląd tak naprawdę między sobą nie różni się w sposób szczególny, albowiem z oczywistych względów dane nam będzie przemieszczać się tylko nocą.

Vampyr 075215,2
Wampiry bez cmentarza są jak...


Istota zabawy w dużej mierze sprowadza się do prowadzenia dialogów z napotykanymi postaciami i odkrywania szczegółów ich życiorysów, czy to poprzez wzajemne interakcje, czy to przez znajdywanie różnorakich notatek itp. poszerzających naszą wiedzę o danej osobie, czasami podsłuchanie takiej czy innej rozmowy. Co (nie)ciekawe, tak naprawdę jest to jednak zbędne, nie służy w istocie bowiem niczemu, niespecjalnie wpływa to na dalsze losy tej postaci czy chociażby możliwość prowadzenia z nią handlu. Tylko z rzadka w przypadku postaci szczególnych staniemy na rozdrożu i dane nam będzie podjąć jedną z kilku decyzji prowadzących w zupełnie różnych kierunkach. Możemy je określić mianem moralnych, mających co prawda wpływ na główne zakończenie, nie wpływających jednak diametralnie na konstrukcję świata, który będziemy eksplorować.

Jakby tego było mało, to autorom zabrakło ewidentnie pomysłu na oryginalne urozmaicenie rozgrywki, co prowadzi do paradoksów. Z jednej strony możemy bowiem wcielić się w miłosiernego Samarytanina, rozdającego leki na ulicach i unikającego zabijania jakichkolwiek postaci kluczowych, a zarazem wręcz setkami mordować ludzi z definicji nam wrogich (członków bractwa łowców wampirów) – po to tylko, by w zakończeniu z emfazą wykrzyknąć, że mamy czyste ręce. Poważnie?

Vampyr 075215,3
Niektóre lokacje robią wrażenie


Niestety gra jest przepełniona dość teatralnym patosem i scenami ocierającymi się wręcz o kicz. Sam wątek główny jest niespecjalnie porywający, podobnie jak duża część, jeśli nie większość zadań pobocznych, użytkownik również dość szybko traci zainteresowanie prowadzeniem dialogów z postaciami niezależnymi gdy uświadamia sobie, że te w istocie nie mają wpływu na nic. Vampyr to niestety klasyczny przerost formy nad treścią.

Atutem gry jest jej oprawa. Z uwagi na nocne „uwarunkowania” graficy ze szczególną pieczołowitością podeszli do odwzorowania wnętrz, czy to zapadłych ruder, czy to arystokratycznych rezydencji, i tu i tu jest na czym zawiesić oko. Szkoda jednak, że swobodą gracza nieodmiennie ograniczają różnorakie sztuczne bariery, niezdolność bohatera do choćby kilkunastocentymetrowych skoków szybko zaczynają frustrować w sytuacji, gdy byle krzak staje się przeszkodą nie do przebycia. Muzyka poza wątkiem tytułowym nie zapada szczególnie w pamięć, z uznaniem należy jednak ocenić fakt, iż absolutnie każda wypowiedź w grze została zdubbingowana.

Vampyr 075215,4
Smacznego!


Vampyr to niestety pozycja dość miałka i nie stroniąca od komunałów, które są zaskakujące zważywszy na maestrię scenarzystów ze studia okazaną przy Life is Strange. Gry niespecjalnie ratuje również oprawa audiowizualna, mieszcząca się w ogólnym standardzie, klimat zaś to chyba jednak za mało, by oczekiwać od gracza nabycia tej produkcji inaczej niż w okolicznościach jakiejś przeceny.

Metryczka
Grafika 85%
Muzyka 75%
Grywalność 55%


Ocena końcowa
65%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots atmosfera nocnego Londynu
dots każda postać skrywa jakąś historię
dots oprawa
MINUSY
dots fabuła skrzeczy
dots sztuczny świat
dots cena
Wymagania systemowe
Intel Core i3-2130 3.4 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon R7 370 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow