Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Tell Me Why

Tell Me Why

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Tell Me Why
dots Gatunek: przygodówka
dots Producent: DONTNOD Entertainment
dots Cena: 107,99 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 60%
Tell Me Why


Dontnod Entertainment udało się osiągnąć rzadki wyczyn - ludzie połączeni w tym zespole deweloperskim tworzą bowiem dzieła wyznaczające nowe standardy. Nawet jeśli bowiem psioczyć nad ich tytułami, wyrażać niezadowolenie wobec poruszanej tematyki bądź towarzyszącej temu formie, to nie sposób nie zauważyć, iż ich produkcje zwykły stanowić przedmiot odniesienia dla innych produkcji, nawet jeśli tym ostatnim miałby zostać przyznany prymat. Czy Tell Me Why wpisuje się w ten nurt?

Jednym z elementów przepisów na sukces paryskich deweloperów jest osadzenie akcji ich produkcji w nowych, niezbyt dotychczas eksponowanych przez innych twórców realiach geograficznych, niby dość wyludnionych, w praktyce jednak zamieszkiwanych przez gros ludzi – niby wszak trudno tany Zjednoczone Ameryki trudno uznać za globalną prowincję, trudno jednak o powszechne skojarzenia ze stanami Oregon, Waszyngton czy półpustynnymi krajobrazami terenów położonych przy granicy z Meksykiem. Tropem tym postanowili oni podążyć również w przypadku swego najnowszego dzieła, pozwalając graczom nasycić się widokami Alaski.

Tell Me Why 060023,1
Jesień + Alaska = okulary przeciwsłoneczne


W trakcie rozgrywki naprzemiennie kierować będziemy zachowaniami dwójki rodzeństwa wkraczającej w dorosłość, która jednak różni się od większości swych rówieśników nie tylko swym bliźniaczym charakterem. Otóż dzielą oni doświadczenie tajemniczej śmierci własnej matki z okresu dzieciństwa, które stało się przyczyną wieloletniej rozłąki. Co więcej, jedno z nich już właśnie wówczas kwestionowało swą biologiczną płeć, decydując się na zabiegi związane z jej zmianą. Jakby tego wszystkiego było mało, nagle odkrywają oni swe paranormalne zdolności. W konsekwencji główny cel całości – zmierzenie się z tajemnicą przeszłości – jawi się jako dość oczywiste. Prawda, że to wszystko jest bardzo w stylu paryżan?

Zgodnie z kanonami ukształtowanymi przez serię Life is Strange rozgrywkę dzielimy pomiędzy eksplorację (dość niewielkich) przestrzeni, z reguły pełnych elementów pozbawionych jakiegokolwiek fabularnego znaczenia, oraz prowadzenie rozmaitych dialogów, tylko w niewielkim stopniu w praktyce wpływających na bieg fabuły i zakończenie (jakkolwiek to nie zawsze jest takie same). Pewną nowalijką jest konieczność – czasami zresztą tylko możliwość nieobarczona przymusem – zmierzenia się z jakąś bardziej „przygodówkową” zagadką – vveterani gatunku jednak nie powinni się poczuć w jakimkolwiek stopniu zagrożeni poziomem ich trudności (łatwości).

Tell Me Why 060023,2
Prawie jak polski kwiecień


Niestety jednak nie sposób odnieść wrażenia, iż mamy do czynienia bardziej z „produkcyjniakiem”, nawet czyniącym zadość ideowym przekonaniom autorów, niźli dziełem stworzonym z pasją. Autorzy chcieli poruszyć kontrowersyjny temat, ale niejako w międzyczasie skierowali swą uwagę ku innemu, w międzyczasie postanowili oni uraczyć użytkownika napisami końcowymi, w konsekwencji czego żaden z wątków tak naprawdę nie zapada na dłużej w pamięć ani nie porusza.

Gra jest utrzymana w typowej dla stylu Dontnod oprawie – czyli pełnej pięknych widoków, zręcznie operującej kolorystyką oraz przejściami pomiędzy nimi. Nie sposób jednak nie zauważyć, iż silnik wykorzystywany przez twórców (opierający się na architekturze Unreala) wymaga już pewnego „podrasowania” – co było piękne w okresie premiery pierwszego Life is Strange obecnie jawi się już tylko jako przyzwoite. Słabiej wypada również muzyka – nie zapada w pamięć, nawet w zakresie motywu z menu początkowego.

Tell Me Why 060023,3
Kilkanaście lat minęło od ostatniej wizyty na ukrytym strychu, a nie ma nawet śladu kurzu


Tell Me Why sprawia wrażenie tytułu stworzonego „na zamówienie” – czy to o charakterze ekonomicznym, czy ideowo-politycznym. I jakkolwiek maestria autorów sprawia, że ich dzieło potrafi tu czy ówdzie ująć, całość jednak sprawia bardzo przeciętne wrażenie.

Metryczka
Grafika 70%
Muzyka 75%
Grywalność 55%


Ocena końcowa
60%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots odwaga poruszanych tematów (jakkolwiek dość szybko porzuconych)
dots przemyślne zmiany perspektywy
dots klimat (realizmu magicznego)
dots te czy tamte ujęcie
dots zakończenie modyfikujące tak przyszłość, jak i przeszłość
MINUSY
dots starzejąca się forma (jakkolwiek wciąż urocza)
dots mało gry w grze
dots przerost formy nad treścią oraz treści nad formą
Wymagania systemowe
Intel Core i5-4690 3.5 GHz 8 GB RAM karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 lub lepsza 25 GB HDD Windows 10 64-bit



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow