Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord - zapowiedź

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord
dots Gatunek: cRPG
dots Producent: Digital Eclipse
dots Cena: 138,99 PLN
Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord


Gry wideo zaczynają mieć swoją historię. Owszem, jest to bardzo dynamiczna gałąź kultury, wciąż dobijająca się o swoją „muzę”, uznanie w oczach ogółu, acz nie wątpię, iż jest to wyłącznie kwestia czasu, który wcale już tak krótki nie jest. Dość powiedzieć, że całkiem sporo gier powstało przed narodzinami większości współczesnych użytkowników, a wiele z nich po prostu nie zasługuje na zapomnienie. Na szczęście w świetle obecnej mody na remake’i istnieje szansa na poznanie dorobku minionych pokoleń twórców.

Seria Wizardry była „stara” już w moich latach szkolnych, a te skończyły się dekady temu. Dość powiedzieć, że w 2001 roku pojawiła się część oznaczona cyfrą 8, co wiele mówi o jej leciwości. W istocie „jedynka” powstała na początku lat 80. i była dedykowana komputerowi Apple II (choć później doczekała się pecetowego portu). Powiedzmy sobie wprost – szanse na to, by w nią zagrać współcześnie – nawet niekoniecznie legalnie – są bardzo niewielkie. Skoro jednak coś stanowiło punkt wyjścia dla powstania kolejnych i kolejnych odsłon, to nie mogło być złe, prawda?

Wizardry Proving Grounds of the Mad Overlord 091342,1
Klemens Krasnolud - to brzmi dumnie!


Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord to gra, która ma oferować oryginalny „szkielet” fabularny i w zakresie mechaniki, acz obdarzony bardziej nowoczesną i strawną oprawą. Nie oznacza to jednak, że tytuł nie został wyposażony w nowe opcje. Wielu starych użytkowników wspomina z rozrzewnieniem konieczność odręcznego rysowania map by nie zgubić się w świecie preferowanej gry (też ten proceder praktykowałem…), ale brak minimapy współcześnie jawiłby się już jako nieznośny – w konsekwencji czego w istocie takowej uświadczymy, podobnie jak bardziej zaawansowanych opcji w zakresie zarządzania drużyną czy posługiwania się magią.

Nie zmienia to faktu, iż obcowanie z rzeczonym tytułem unaoczni wielu młodszym miłośnikom wirtualnej rozrywki, jak bardzo zmieniło się podejście twórców do ich preferowanej zabawy. Dość powiedzieć, że Proving Grounds of the Mad Overlord jest grą po prostu trudną wedle współczesnych standardów. Tytułem przykładu już w trakcie pierwszego starcia z piątką szkielecich koboldów (czyt. leszczy) moja sześcioosobowa drużyna oczywiście odniosła sukces, ale kosztem życia jednego ze swoich członków. Gra mogła zostać „przypudrowana”, nieco usprawniona, lecz wciąż jest to pozycja, która wzbudzała emocje przed dziesięcioleciami.

Wizardry Proving Grounds of the Mad Overlord 091342,2
Szkielety bynajmniej nie anorektyczne


Czasami jednak szkoda, że twórcy remake’a nie zdecydowali się na nieco śmielsze zmiany. Jest trudno, ale przy nieco małej złożoności całości. W epoce Breżniewa było to zrozumiałe z uwagi na ograniczenia pamięci podręcznej oraz nośników, lecz współcześnie raczej mało który z (nielicznych) fanów pamiętających pierwowzór oburzyłby się na „spulchnienie” całości.

„Uwspółcześnienie” oprawy też trudno uznać za czyniące zadość nowym standardom, gra nie prezentuje się wiele lepiej niż wspomniane Wizardry 8, które wszak powstało ponad dwadzieścia lat temu. Jest jednak strawnie, a muzyka nawet sprawia przyjemność.

Wizardry Proving Grounds of the Mad Overlord 091342,3
Prawie jak Góra Przeznaczenia


Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord to gra, co do której życzyłbym sobie tyleż dalszego jej rozwoju, jak i statusu pierwiosnka zjawisko zmartwychwstania tytułów tyleż legendarnych, co i współcześnie nieosiągalnych. Jest w czym przebierać – dość powiedzieć, że przytłaczająca większość gier sprzed 2010 roku jest już niedostępna. Lecz nowe-stare Wizardry satysfakcjonuje nie tylko jako „rak na bezrybiu”, ale i całkiem wdzięczna produkcja.

Bardzo dziękujemy serwisowi GOG.com za udostępnienie kodu beta w celu umożliwienia powstania niniejszego tekstu - https://www.gog.com/en/game/wizardry_proving_grounds_of_the_mad_overlord


Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow