Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Mass Effect 2

Mass Effect 2 - zapowiedź

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Mass Effect 2
dots Gatunek: hybryda rpg i gry akcji
dots WWW: www.masseffect.com/
dots Producent: BioWare Corporation
dots Dystrybutor: Electronic Arts Polska
dots Cena: 139,90 PLN
Mass Effect 2


Gdyby do pierwszego Mass Effecta dopisano nową fabułę i dostawiono cyferkę 2, to ten i tak odniósłby sukces. Na szczęście, panowie ze studia BioWare nie mają zamiaru spoczywać na laurach i już od dłuższego czasu pracują nad pełnoprawną kontynuacją przygód komandora Sheparda.

Już na etapie powstawania pierwszej części Mass Effect planowane było na trylogię, której najważniejszym spoiwem miał być główny bohater. Tak też się stało. Ponownie przyjdzie nam, graczom, pokierować losami Johna Sheparda (lub też Pawła czy Moniki Shepard, bo imię, płeć i w pewnym zakresie wygląd postaci zależy już od własnych preferencji – niezmienne pozostaje tylko nazwisko). Fabuła sequela rozpoczyna się mniej więcej tam gdzie zakończyła się część pierwsza. Spokój jaki zapanował po ocaleniu ludzkości przez załogę „Normandii” mącą tajemnicze zniknięcia ludzi, jakie mają miejsce w większości ludzkich kolonii, a za które odpowiedzialna wydaje się być rasa obcych zwana Kolekcjonerami. Oczywiście jest to tylko wierzchołek góry lodowej, a obserwując wszystkie dotychczasowe osiągnięcia scenarzystów BioWare można liczyć na naprawdę świetną interesującą historię. Ciekawie zapowiada się możliwość skorzystania z postaci, która ukończyła pierwszą część ME. Gra rozpozna wszystkie istotne wydarzenia z rozgrywki i przeniesie je na fabularny grunt kontynuacji. Znajdzie to zastosowanie nie tylko w dialogach – za przykład niech posłużą członkowie załogi „Normandii”. Nie spotkamy tych, którzy polegli, a losy pozostałych będą ściśle zależne od wcześniejszych wydarzeń. Ci, którzy nie mieli przyjemności przejścia Mass Effect lub nie zachowali na dysku swoich postaci, mają do wyboru dwie drogi. Można zdać się na wersję wydarzeń przygotowaną przez scenarzystów lub też samodzielnie je określić na zasadzie odpowiedzi na pytania dotyczące przeszłości Sheparda. Sprytnie, sympatycznie i pomysłowo.

ME2 175048,1


Kolejną kwestią dotyczącą możliwości przenoszenia starej postaci jest ogólne wyrównanie poziomu jej statystyk do tego, z jakim grę rozpoczyna nowa postać – ta pierwsza zachowuje za to pewne bonusy stosownie do swojej specjalizacji. I tak jeżeli Shepard poprzednio mistrzowsko posługiwał się bronią snajperską, tak tu otrzyma do tej umiejętności spory bonus na start. Każda z klas otrzyma też nowe zdolności, z których ciekawiej brzmiące to błyskawiczny doskok do przeciwnika czy spowolnienie upływu czasu. Za nowymi zdolnościami idą nowi towarzysze. Część z nich występowała już w grze jako postacie niezależne, a część, w tym bohaterka jednego z trailerów – zabójczyni Subject Zero – Shepard spotka po raz pierwszy. Łącznie towarzyszy będzie dziesięciu, a wśród nich stara dobra znajoma czyli Tali’Zorah narr Raya, a na akcję jak dawniej zabrać można dwójkę.

Zmiana załogi „Normandii” pociągnie za sobą zmianę samego statku, który na skutek zniszczenia zastąpiony zostanie nowszą wersją, podobnie jak sama gra oznaczoną cyfrą „2”. Nowy model podzielony jest na cztery części. Na mostku kapitańskim będzie można samodzielnie zasiąść za sterami „Normandii 2” (w odróżnieniu od wybierania punktu docelowego – jak to miało miejsce w części pierwszej). Przeznaczenie części bojowej i technicznej jest oczywiste choćby ze względu na ich nazwę. Swoistą nowinką mają być gadżety dostępne z poziomu kajuty Sheparda takie jak akwarium, w którym pływać będą gatunki ryb zbierane z powierzchni różnych planet, czy urządzenie audio odtwarzające utwory ścieżki dźwiękowej, a jeżeli ta będzie choć w połowie tak dobra jak podkład części pierwszej, to spędzę w tym pokoju niejedną przyjemną godzinę.

ME2 175049,2


Duży plus należy się twórcom za korektę wszystkich największych bolączek towarzyszących Shepardowi podczas kampanii przeciwko gethom. I tak – zdecydowanie lepiej prezentują się wszystkie tekstury, co jest zauważalne już na pierwszy rzut oka w udostępnianych przez sieć gameplayach. Znacznemu skróceniu ulec ma czas ładowania danych, który momentami lekko irytował. Uciążliwy w sterowaniu Mako zastąpiony ma zostać przez całkiem nowy pojazd, który jak do tej pory pozostaje niespodzianką. Ciekawostką nadającą dynamiki dialogom ma być możliwość wykonania pewnych gwałtownych czynności podczas rozmowy. Odpowiednio szybkie naciśnięcie stosownego klawisza sprawi, że Shepard z zaskoczenia zabije rozmówcę bądź też wykona inną ułatwiającą konwersację czynność:). Jednak najwięcej nadziei pokładam w obietnicy zwiększenia różnorodności misji pobocznych – ich powtarzalność była jak dla mnie największym brakiem pierwszego ME.

Data premiery zbliża się wielkimi krokami, co szczęśliwie znalazło odzwierciedlenie w stopniu zaawansowania prac nad tytułem. Większość mechanizmów jest już ukończonych, a i sama gra wygląda na w pełni grywalną wersję, co widać na wszystkich udostępnianych materiałach promocyjnych. To co najbardziej rzuca się w oczy i czego wcale nie wypierają się twórcy, to spory zwrot w kierunku akcji. Walki są szybsze, intensywniejsze i jeszcze bardziej widowiskowe. Generalnie gra jeszcze bardziej przypomina strzelankę - bardzo dobrą strzelarkę, trzeba dodać. Przełożenie środka ciężkości w tym kierunku uwidacznia się zresztą w poszerzeniu dostępnego arsenału o 19 nowych broni, wśród których znajdzie się miejsce na broń ciężką w postaci wyrzutni rakiet. Kolejne dobrze znane z shooterów rozwiązanie to obłożenie modeli wrogów strefami trafienia co pozwoli na odstrzelenie kończyny czy zaliczenia headshoota. Przy całym tym przesunięciu gatunkowym BioWare deklaruje, że nawet większą niż dotychczas rolę ma odegrać taktyka i odpowiedni wykorzystanie dostępnych zdolności bohaterów. Brzmi obiecująco a na filmikach wygląda nawet lepiej.

ME2 175050,3


To tyle na temat nowości. Nie należy przy tym zapominać o tym co się nie zmieniło a co nadal pozostaje kawałem genialnej roboty. Mass Effect 1 to świetna historia opowiedziana z epickim rozmachem, okraszona rewelacyjną grafiką i nawet lepszą oprawą dźwiękową. Bardzo udany system walki współgra z erpegową otoczką dotyczącą wyborów i ich następstw. To wszystko znajdzie się w Mass Effect 2 – tyle tylko, że więcej, lepiej i ze wszystkimi nowinkami o których wyżej. Czekam z niecierpliwością.


Tomasz „Blackwolf111” Lipiński
E-mail autora: fumek(at)o2.pl
Autor: Blackwolf111


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow