Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Tokyo Dark

Tokyo Dark

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Tokyo Dark
dots Gatunek: przygodówka
dots Producent: Cherrymochi
dots Cena: 64,99 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 55%
Tokyo Dark


Błogosławieństwem i zarazem przekleństwem crowdfundingu jest mnogość pozycji, w których gracz może przebierać, fakt możliwości ziszczenia się szeregu pomysłów, które zostałyby odrzucone jeszcze na etapie preprodukcji przez speców od marketingu – czy kontroli jakości. Jedną z takich pozycji, którym dzięki Kickstarterowi dane było ujrzeć światło dzienne – jest Tokyo Dark.

Akcja gry rzecz jasna jest osadzona w Japonii, dodajmy, że o współczesnej proweniencji. Naszą bohaterką – co dość typowe dla różnorakich tworów tamtejszej kultury, choć może nie codzienności – jest policjantka śledcza, chcąc nie chcąc zajmująca się szczególnie drastycznymi przestępstwami z tokijskiego półświatka.

Już na samym początku ma ona do czynienia z szaloną morderczynią, planująca dokonać mordu na jej (zawodowym) partnerze. Zwieńczenie tego aktu nie jest jednak oczywistością, gdyż w tym momencie zaczynamy poznawać przeszłość naszej protagonistki.

Tokyo Dark 210200,1
Należycie wyeksponowane piersi? Odhaczone!


Autorom należy oddać, że bez sięgania po szczególne środki wizualne udało im się wykreować dość szczególny klimat pewnej mglistości. Mimo klarowności każdego naszego posunięcia dość niełatwo się zorientować, jak te wątki wzajem na siebie zachodzą bądź się łączą – mimo że tak faktycznie jest.

Co ciekawe, wybory w tej produkcji naprawdę mają znaczenie, prowadzą one bowiem do innych zakończeń, dość radykalnie odmiennych, trudno zaś którekolwiek z nich uznać za bardziej uprawnione od wszystkich pozostałych. Gracz może nawet popełnić samobójstwo wskutek przedawkowania leków…

Niestety, największym mankamentem produkcji jest jej mechanika. Pomijając fakt, iż animacja postaci jest wysoce niezadowalająca oraz trącąca myszką, zaś przymuszenie naszego „awatara” do biegu czasami z nieznanych przyczyn szwankuje, nie sposób nie odnieść wrażenia, że twórcy dopiero raczkują w branży, ucząc się na błędach rzemiosła – swymi błędami niestety obciążając gracza.

Tokyo Dark 210200,2
Japonia, zdecydowanie


W konsekwencji nie raz dane będzie użytkownikowi natknąć się na bugi, co gorsza zaś, niektóre z nich uniemożliwiają dalszą rozgrywkę. Zważywszy zaś na okoliczność, że przy pierwszym podejściu gracz jest pozbawiony możliwości dokonywania zapisów stany gry w preferowanych przezeń momentach, jak też że dostępny jest tylko jeden slot, można zazgrzytać wyłącznie zębami. Najgorsze jest jednak podejście twórców – mimo zgłaszanych podobnych felerów przez szeroką rzeszę graczy, ci zakomunikowali, że wada zostanie usunięta w następnym patchu, dotychczasową rozgrywkę należy jednak spisać na straty (bo nie chce im się przysiąść ciężej nad kodem) – tego rodzaju brak profesjonalizmu dawno został już przez niżej podpisanego zapomniany.

Z recenzenckiego obowiązku zabawę jednak ponowiłem, gdyż scenariusz tej produkcji jest po prostu tejże warty. Już dialogi same w sobie są dość frapujące, ale dużo większej frajdy dostarcza odkrycie, ku czemu to wszystko zmierza.

Tokyo Dark 210200,3
Streets of Tokyo...


Oprawa audiowizualna jak na współczesne czasy jest dość przeciętna. O ile muzyka jeszcze jest znośna, podobnie jak tła szeregu lokacji czy modele postaci, nie sposób nie odnieść wrażenia, że zabrakło autorom umiejętności połączenia tych wszystkich elementów w zborną całość. Refluks pod wpływem doznań zmysłowych nie jawi się jako potencjalne niebezpieczeństwo, podobnie jednak rzecz się ma z ewentualnym oniemieniem.

Tokyo Dark to produkcja tyleż niebanalna, co niedorobiona. Dowodzi potencjału tkwiącego w części ekipy twórców, lecz również pewnych braków, momentami wręcz zawstydzających. Jest to gra dla fanatycznych otaku i miłośników graficznych opowieści (gra pod płaszczykiem przygotówki point’n’click w istocie kamufluje gatunek visual novel), która raczej nie zapadnie w pamięć nikogo spoza tego grona.

Metryczka
Grafika 60%
Muzyka 70%
Grywalność 50%


Ocena końcowa
55%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots klimat
dots fabuła
dots realne wybory
dots warstwa muzyczna
MINUSY
dots przedpotopowa animacja
dots szwankująca mechanika
dots bugi uniemożliwiające dalszą rozgrywkę
dots cena
Wymagania systemowe
AMD Phenom II X2 550 3.1 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT/Radeon HD 3870 lub lepsza, 3 GB HDD, Windows 7 64-bit



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow