Przyznać należy również, że poza ciekawą fabułą w grze nie zabrakło też porcji humoru. Dialogi i sytuacje bywają naprawdę zabawne i nieraz przyjdzie nam przerwać grę, aby powstrzymać atak śmiechu. Nie jest też niczym niezwykłym, że jak w większości gier cRPG i filmów, w Jade Empire pojawia się wątek miłosny i to niezależnie od tego, w jaką postać się wcielimy. Ogólnie mówiąc, w grze pojawia się mnóstwo wątków typowych dla dalekowschodnich klimatów, jak np. wątek mistrza i ucznia. Jest to tym samym kolejne podobieństwo do wspomnianego wcześniej
Knights of the Old Republic. Nie jest wszak żadną tajemnicą, że uniwersum
Star Wars czerpie pełnymi garściami z kultur Wschodu.
Strona techniczna gry prezentuje się nadzwyczaj okazale. Grafika jest naprawdę świetna, a krajobrazy, które przyjdzie nam podziwiać, są w stanie zaprzeć dech w piersiach. W wyglądzie poszczególnych lokacji istnieją znaczne różnice, ale każda ma swój urok i specyficzny klimat. Szkoda trochę, że możliwości poruszania się po świecie
Jade Empire są mocno ograniczone i często zmuszeni jesteśmy podążać wyznaczoną ścieżką, nie mogąc nawet na krok z niej zboczyć. Nie wpływa to ujemnie na samą rozgrywkę, wszak takie rozwiązanie (kolejne podobieństwo) było już i w
Rycerzach Dawnej Republiki. Żal jedynie tego, że przy całym pięknie niektórych krain, nie dane jest nam ich zwiedzać, a możliwości obrotu kamery są dość ograniczone. Zupełnie inaczej ma się sprawa z graficznym wyglądem walki. Tutaj nie liczy się piękno, jak w przypadku wyglądu krain. Najważniejszym aspektem walk i pojedynków jest ich widowiskowość, której w grze nie brakuje. Połączenie walk Wschodu, z efektami zaklęć oraz technik wspomagających w stylu zwolnienia czasu daje efekt naprawdę porażający. Samo oglądanie wyczynów naszej postaci jest wyjątkowo absorbujące, a trzeba przecież cały czas prowadzić naszego bohatera.
Skoro zaś mowa o sterowaniu, trzeba przyznać, że choć prowadzenie postaci jest proste a interfejs intuicyjny, to już kierowanie w czasie walki może sprawić problem. Nie chodzi o to, że nie można połapać się w rozłożeniu klawiszy, tu trudność leży w samej dynamice walk. Czasami musimy pozostać maksymalnie skupieni, by przez nieuwagę nie przegrać pojedynku z jakimś trudniejszym przeciwnikiem. Poza stroną graficzną gra prezentuje również wysoki poziom od strony muzycznej i dźwiękowej. Odgłosy walki, głosy postaci... To wszystko trzyma odpowiedni poziom, ale już sama muzyka jest czymś naprawdę wyjątkowym. Utrzymana w klimacie wschodnim jest naprawdę nastrojowa i zawsze pasuje do sytuacji, w jakiej się znajdziemy. Z drugiej strony może tylko wydaje mi się tak, gdyż taka muzyka po prostu mi odpowiada. Możliwe, że ktoś, kto nie przepada za takim klimatem muzycznym, uzna ścieżkę dźwiękową za najgorszą z możliwych, prawda jest jednak taka, że żadna inna muzyka nie pasowałaby tutaj tak jak ta, którą w grze zawarli twórcy. Minusem tak doskonałej strony graficznej i dźwiękowej gry są oczywiście wymagania, jakie stawia ona sprzętowi gracza. Może nie są wygórowane, jak na dzisiejsze czasy, ale przyznać trzeba, że niełatwo będzie grę uruchomić nawet na średniej jakości komputerze.
Z całą pewnością gra
Jade Empire jest wyjątkowa. Wybija się samą tematyką oraz efektownymi walkami. Wabi gracza wspaniałą grafiką oraz dźwiękami płynącymi z głośników. Pomimo tych plusów, nie jest jednak tak naprawdę niczym nowym. Fabuła, owszem, jest ciekawa i wciągająca, jednak ustępuje grom jak
Planescape: Torment. Większość graczy nie będzie mogła oprzeć się wrażeniu, że gra w kolejną odsłonę
Knights of the Old Republic z mocno poprawioną grafiką i orientalną ścieżką dźwiękową. Nowy jest klimat Dalekiego Wschodu, stara cała reszta gry. Nie ujmuje to samemu
Jade Empire wiele z jej jakości.
Jade Empire jest świetną grą cRPG i naprawdę warto w nią zagrać, nie jest przy tym jednak grą innowacyjną, nie wnosi wiele nowego do gatunku i nie zwiastuje, że komputerowe RPG wkroczą w najbliższym czasie na kolejny poziom ewolucji. Warto wspomnieć, że gra została doskonale wydana przez
CDProjekt.
Jade Empire wybija się ponad przeciętność, nie wchodząc jednocześnie na szczyty jakości cRPG, z pewnością jednak nie pożałujesz spędzonego przy niej czasu.
Metryczka
Grafika |
90% |
Muzyka |
90% |
Trudność |
70% |
Grywalność |
90% |
|
|
Ocena końcowa |
90% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
+ / -
Wymagania systemowe
Intel Pentium 4 1.8GHz lub AMD Athlon 1800XP, 512 MB RAM, karta graficzna 128 MB ze sprzętowym wsparciem Pixel Shader 2.0 (ATI Radeon 9500 lub NVIDIA GeForce 6200), 8 GB wolnego miejsca na dysku twardym, Windows XP z Service Pack 1 (SP1), DVD-ROM x8
|
|
Autor: Dr Acula
|
|
<< poprzednia | 1 | 2
|