Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Fallout 3
Lokacje w grze są naprawdę niesamowite. Najkorzystniejsze wrażenie sprawia główna mapa (Stołeczne Pustkowia i Washington D.C.). Świat gry jest bogaty w szczegóły i różnorodny. Próżno tu szukać powtarzających się elementów lub map zbudowanych z takich samych puzzli. Tutaj niemal każda lokacja jest inna i możemy zapomnień o uczuciu deja vu wchodząc do kolejnej, niemal identycznej jaskini, jak to miało miejsce w np. The Elder Scrolls III: Morrowind. Dużym plusem gry jest również swoboda poruszania się – zaraz po wyjściu z Krypty 101 możemy się poruszać po całej dostępnej mapie i tylko od nas zależy gdzie się udamy w danym momencie. Już na początku rozgrywki nie mamy żadnych ograniczeń i sztucznie zablokowanych obszarów mapy. Autorzy również świetnie poradzili sobie z rysowaniem obiektów znajdujących się w dużej odległości od naszych oczu. Nie spotkamy się tu z sytuacją, w której nagle w miejscu, w którym była pustka, z podziemi wyskoczy jakiś budynek. Nie zdarza się też nigdy, że obiekt, od którego się oddalamy w jednej chwili pokryje się mgłą. Bardzo płynnie zmienia się również oświetlenie, gdy zapada zmrok. Jedynym minusem grafiki jest trochę słaba rozdzielczość tekstur. Czasem, gdy zbliżymy się za bardzo do jakiejś ściany, wystraszyć nas mogą ogromne piksele, przywołującymi na myśl gry FPP z czasów Duke’a Nukema 3D. Jednak razi to dopiero przy bardzo dużym zbliżeniu. A kto mądry staje 20 cm od ściany i się w nią gapi?

Fallout 3 191034,4


Świetnym pomysłem było umieszczenie akcji gry na zgliszczach Waszyngtonu, który może i nie jest w całości realistycznie odwzorowany, jednak da się w nim odnaleźć wszystkie najważniejsze zabytki (Kapitol, Monument Waszyngtona, Pomnik Lincolna, no i wielką dziurę w ziemi w miejscu Białego Domu). Wybór tego właśnie miasta na pewno nie był przypadkowy. Dzięki temu jeszcze jaskrawiej i dobitniej widzimy ostateczny upadek cywilizacji. Zwłaszcza, gdy porozmawiamy z ludźmi, żyjącymi w ruinach Waszyngtonu 200 lat po jego upadku i przekonamy się, że ludzie ci w zdecydowanej większości nie mają pojęcia o historii tego miasta, a wszystkie wspomniane wcześniej zabytki i symbole znaczą dla nich tyle co nic (np. w Muzeum Historycznym ukrywają się ghule, a Pomnik Lincolna na swą melinę przerobili łowcy niewolników). Jednak każdy kij ma zawsze dwa końce i gra z całą pewnością nie wychwala starego świata sprzed nuklearnej zagłady (tego, w którym nam przyszło żyć). Świadczą o tym chociażby liczne stylizowane na lata 50. plakaty propagandowe, które odnajdujemy w czasie gry jako artefakty starego porządku, a które przedstawiają np. uśmiechniętych i szczęśliwych ludzi, wchodzących do schronu podczas, gdy w tle wybuchają bomby. Przekaz tego typu propagandy jest jasny i czytelny. Politycy najpierw rozpoczęli konflikt zbrojny przekonując społeczeństwo, że to dla jego dobra, a potem zagonili lud do schronu, wmawiając mu, że to spełnienie jego marzeń. Gra zatem daje mocno do myślenia. Zestawia ze sobą dwie ekstremalne skrajności – powojenne społeczeństwo pogrążone w totalnym bezpaństwowym nieładzie i to przedwojenne, opanowane przez globalne rządy, które wciskają ludziom przysłowiowy „kit”. W związku z powyższym gra Fallout 3, tak samo jak jej chwalebni poprzednicy, powinna być obowiązkową lekturą dla wszystkich tzw. „fakdesystemów”.

Fallout 3 191035,5


Mocną stroną gry jest również muzyka, która świetnie potęguje klimat i nie jest przy tym ani zbyt nachalna, ani monotonna. Radzę w opcjach pogłośnić sobie muzykę, bo poziom głośności ustawiony domyślnie przez twórców jest zdecydowanie za niski. Oczywiście podkład muzyczny zmienia się w zależności od lokacji, w której aktualnie się znajdujemy. Podczas wędrówki po pustkowiach towarzyszyć nam będą smutne i nostalgiczne dźwięki, jakby płaczące nad upadkiem cywilizacji, a zarazem wyrażające pewien spokój. Natomiast gdy zejdziemy do podziemi, muzyka zmieni się na bardziej mroczną i niepokojącą. Bardzo fajnym elementem jest również możliwość słuchania audycji radiowych zarówno za pośrednictwem naszego pip-boya, jak i poprzez stare radia, które można znaleźć w niektórych bunkrach czy domach. Ma to swój specyficzny urok, ponieważ serwowana przez stacje radiowe muzyka pochodzi mniej więcej z lat 50-siątych XX wieku, co dodatkowo potęguje wrażenie, że tamten świat to odległa przeszłość i jedyne co po nim pozostało, to tylko mgliste wspomnienie, którego znaczenia nie pojmuje już prawie w ogóle postnuklearne pokolenie. Niestety muszę w tym miejscu napisać, że nie popisali się nasi rodzimi dźwiękowcy pracujący przy polskiej wersji językowej gry. Nierówna głośność dialogów momentami jest bardzo irytująca. W czasie jednej rozmowy ta sama postać potrafi mówić bardzo cicho, a potem nagle bez powodu złośliwie wrzasnąć, kiedy tylko trochę podkręcimy sobie głośność, by ją lepiej słyszeć. Żółta kartka, Panowie Dźwiękowcy!

Fallout 3 191036,6


Na zakończenie mogę napisać tylko, że wszystkie obawy fanów serii Fallout odnośnie powierzenia produkcji trzeciej odsłony gry firmie Bethesda Softworks, znanej dotychczas głównie z sagi The Elder Scrolls, okazały się zupełnie bezpodstawne. Fallout 3 zdecydowanie nie jest „Oblivionem ze strzelbami”! Programistom Bethesdy należą się duże brawa za to, że odważyli się zmierzyć z tytułem tak kultowym, unowocześnili go i zmodyfikowali, zachowując przy tym w pełni jego klimat i specyficzny charakter, a co najważniejsze, zrobili to wszystko naprawdę dobrze. Gorąco polecam Fallout 3 wszystkim dorosłym graczom.

Metryczka
Grafika 85%
Muzyka 90%
Grywalność 90%


Ocena końcowa
90%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots niesamowity posępny klimat
dots duży i bardzo zróżnicowany obszar gry, po którym można się poruszać bez żadnych ograniczeń od samego początku rozgrywki
dots walka w systemie V.A.T.S
dots niepowtarzalny klimat
dots złożone i wielowątkowe questy
dots no i raz jeszcze – ach, ten klimat!
MINUSY
dots zbyt krótki wątek główny
dots nierówna głośność dialogów w polskiej wersji językowej
dots przesadzili trochę z niezliczonymi hordami supermutantów
Wymagania systemowe
Core 2 Duo 2.8 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 7 GB HDD, Windows XP/Vista.



Aleksandra „Elleth” Osiecka
E-mail autorki: dark_soul1(at)o2.pl
Autor: Elleth
<< poprzednia | 1 | 2


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow