Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Encased

Encased

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Encased
dots Gatunek: cRPG
dots Producent: Dark Crystal Games
dots Cena: 99,99 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 80%
Encased


Fallout jest dla mnie jedną z gier kojarzących się z dzieciństwem, a wiele związanych z nim motywów pozostała ze mną do dzisiaj – czy to na obrzeżu skojarzeń („wojna nigdy się nie zmienia”), czy to chociażby okupowanie zaszczytnych miejsc na mojej play liście przez ichniejszą ścieżkę dźwiękową. Nie zaliczam się jednak do hejterów Opadu w trójwymiarowej otoczce, niemniej odczuwam nostalgię na myśl o ścieżkach, którymi seria nie podążyła. Twórcy Encased uświadomili mi, że nie jestem w tych doznaniach sam.

Akcja gry rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości wobec znanej nam historii, a mianowicie okresie Zimnej Wojny, podczas którego na pustynnych obszarach jako żywo przywodzących na myśl scenerię właściwą właśnie dla pierwszego Fallouta odkryty zostaje artefakt niejakiej Kopuły, gotowy wywrócić na nice całą ludzką naukę. I wtedy następuje hitchcockowskie trzęsienie ziemi…

Encased 140703,1
Wybrana?


Mógłbym się kryć z ową refleksją przez kilka kolejnych akapitów, byłoby to jednak li tylko krygowaniem się na cnoty niewieście przez zdeklarowaną feministkę - Encased to jednoznaczny i zdeklarowany list miłosny wobec wspomnianego legendarnego postnuklearnego rolpleja – i to aż do tego stopnia, iż jedna z pierwszych eksplorowanych lokacji wypisz-wymaluj kopia – pod względem planu lokacji – jednej ze słynnych Krypt. Co więcej, jak wspomniałem już na wstępie, mamy do czynienia ze specyficzną retrofuturystyczną estetyką, system rozwoju postaci pozwala nam rozwijać postać w zakresie jej umiejętności, a od czasu do czasu obdarzyć unikalnymi talentami (ech, te kochane perki), z których zostaliśmy wydziedziczeni przy okazji premiery czwartej odsłony wiadomej serii.

Żeby jednak nie było – mamy do czynienia z hołdem i naśladowcą, lecz w żadnym razie nie bezmyślnym plagiatorem czy produkcją wyzutą z suwerennie własnych ambicji. Nade wszystko dotyczy to samej fabuły, ale też i szeregu zadań pobocznych czy konceptu tzw. reliktów czy specyficznego pancerza bojowego, choć akurat te ostatnie mogłyby zostać nieco rozwinięte i ulepszone.

Encased 140703,2
Aż ciarki biorą wobec skali podobieństw


Momentami jednak daje popalić pewna „surowość” mechaniki – czasami aż przydałby się jakiś samouczek, a tak gracz metodą prób i błędów sam musi odkrywać niektóre możliwości – jak też budżetowość całości. Nie ukrywam, iż szczególnie frustrujące było dla mnie zarządzanie towarzyszami, cechujących się iście lemingowską inteligencją, nakazującą im maszerować prosto na miny, a właściwie brakiem takiej możliwości. Nie ukrywam, że czasami chętnie wydałbym im komendę „poczekajcie TUTAJ na mnie”, lecz o dziwo takowa jest niedostępna.

Warto również mieć na względzie fakt, że w pełni satysfakcjonująca rozgrywka wymaga lektury dużych porcji tekstów, sam zaś tytuł nie doczekał się spolszczenia. Całość nie cechuje się co prawda specjalnie skomplikowaną angielszczyzną, niemniej jednak ostatnie dwie dekady potrafiły wiele osób rozleniwić.

Encased 140703,3
Wygląda znajomo...


Do gustu przypadła mi oprawa – staroszkolna w zamierzeniu, lecz również ocyzelowana w wielu detalach, uwzględniająca jednak pewne standardy ukształtowane od czasów pogrzebania projektu Van Buren. Gdyby tylko któryś motyw muzyczny był w stanie równać się z tym towarzyszącym nam podczas odwiedzin w Shady Sands… W każdym bądź razie Wasilij Kasznikow nie próbował naśladować Marka Morgana, tylko podążył swoją własną ścieżką.

Gdyby Encased powstało ćwierć wieku temu, to obecnie właśnie ten tytuł byłby powtarzany z nabożnym kultem właściwym dla turowego dzieła Interplay’a. I choć nie jest to dzieło wolne od wad, tym niemniej pochłonęło mi ono wiele, wiele godzin nie tylko z uwagi na nostalgię, lecz również fakt, że to po prostu całkiem godny reprezentant gatunku!
Metryczka
Grafika 70%
Muzyka 80%
Grywalność 85%


Ocena końcowa
80%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots list miłosny do pierwszego Fallouta
dots rozbudowany system kreacji i rozwoju postaci
dots daleka od liniowości rozgrywka
dots easter-eggi i różnorakie sekrety
MINUSY
dots czasami zanadto staroszkolna
dots dość statyczny świat jak na współczesne standardy
dots idiotyczne SI
Wymagania systemowe
Intel Core i7 3.7 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 480 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/8.1/10



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow