Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Wiedźmin 3: Krew i wino

Wiedźmin 3: Krew i wino

Informacje o grze

dots Nazwa gry: The Witcher 3: Blood and Wine - Wiedźmin 3: Krew i wino
dots Gatunek: cRPG
dots Producent: CD Projekt RED
dots Dystrybutor: CDP
dots Cena: 79,90 PLN
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 80%
Wiedźmin 3: Krew i wino


Świat wykreowany przez Andrzeja Sapkowskiego jest uniwersum stanowiącym kolaż mnóstwa konwencji zwyczajowo zamykanych w określeniach w rodzaju „fantastyki” czy „bajek”, stanowiąc swego rodzaju test dla kulturoznawców pod względem skrywających się w nim odwołań. Daleki jestem bynajmniej od jakiejkolwiek wzgardy pod adresem rodzimego pisarza, nie sposób bowiem zignorować maestrii, z jaką powiązał on najróżniejsze wątki, całość przyprawiając właściwymi dla siebie poczuciem humoru, a nawet rubasznością. Twórcy egranizacji historii Geralta z Rivii skupili się dotychczas na raczej co mroczniejszych jej kartach, ale widać nawet i oni potrzebowali pewnej odskoczni – tak powstał dodatek Krew i Wino.

Omawiany add-on może zostać wpleciony w główną opowieść, lecz równie dobrze może zostać uruchomiony bez niej – i właśnie to drugie rozwiązanie ma więcej sensu, albowiem jego fabuła rozgrywa się w zupełnie nowej krainie, a i akcja domyślnie rozgrywa się po wydarzeniach z odsłony głównej. W tym zakresie zresztą zabrakło właściwych betatestów, osobiście bowiem rozgrywkę prowadziłem wraz z „podstawką”, w związku z czym w trakcie jednego z dialogów zdradzono mi zakończenie Dzikiego Gonu

Wiedzmin 3 Krew i wino 093451,1
Aż chce się przysięgać na Czaplę


Beauclair – bo tak się nazywa nowy eksplorowany przez gracza obszar – jest wzorowane na hiszpańsko-francuskich obszarach winiarskich, zamieszkiwane przez lud mocno zakorzeniony w średniowiecznych „pieśniach o czynach”. Co chwilę więc będziemy natykali się na błędnych rycerzy, potykających się – całkiem dosłownie – z wiatrakami, dane nam będzie również stanąć w rycerskich szrankach i konkurach, jak też ślubować na honor swej pani. Cóż, dotychczasowa opowieść o Rzeźniku z Blaviken była znacznie mroczniejsza…

Niemniej jednak bez kolażu nie mogło się obejść, w konsekwencji akcja głównego wątku będzie się sprowadzała do wątku kryminalnego, ukierunkowanego na ustalenie bestii odpowiedzialnej za mordy na rycerstwie księstwa („zapachniało” Zabójcami Królów…), wszystko to zaś z opowieścią o… wampirach w tle. Brzmi to dość niedorzecznie, wręcz mdląco, okazuje się jednak zadziwiająco spójne, jakkolwiek z pewnością nie jest to najbardziej porywająca i oryginalna fabuła w dziejach.

Wiedzmin 3 Krew i wino 093451,2
Nie wszystkim jest dana śmierć w łóżku


Osobiście odczuwam niedosyt związany z nieprzyjęciem przez twórców konwencji thrillera politycznego – średniowieczno-rycerskie realia w epoce ogromnego sukcesu „Gry o tron” oraz Crusader Kings II aż prosiły się o przesycenie intrygami, zaś oddanie w tym zakresie swobody graczowi nie stanowiłoby zagrożenia dla konstrukcji świata „głównego” (jak chociażby w przypadku walki o tron Skellige), acz niestety autorzy nie podążyli tą ścieżką. Koniec końców sama opowieść jest więc dość linearna, choć z rozwidleniami (przy czym jedno z nich bardzo łatwo przeoczyć).

Twórcy nie omieszkali również popuścić wodze fantazji przy kreacji wyglądu nowej lokacji (choć bardziej sensowna byłaby tu liczba mnoga). Szereg ujęć aż prosi się o wykonanie zrzutu ekranu, nie wątpię zresztą, że niejednokrotnie właśnie w tym celu zostały one zaprojektowane. Na uwadze należy jednak mieć tą okoliczność, że Beauclaire jest terenem dość górzystym, a przez to niespecjalnie przyjaznym wojażom z wykorzystaniem Płotki.

Wiedzmin 3 Krew i wino 215615,1
Nie mogło zabraknąć przejażdżek na jednorożcach (tu w sugestywnym ujęciu)


Pojawiły się również nowe linie melodyczne, acz w mej ocenie trochę zanadto… powściągliwe, żadna z nich bardzo wyraźnie nie wysuwa się na pierwszy plan, nie zapada na zbyt długo w pamięć. Nie oznacza to bynajmniej, iż są one miałkie, lecz widać, że nie stanowiły one osi zainteresowania autorów.

Krew i Wino to dodatek w starym – i dobrym – stylu, zapewniający stosowny wątek główny, jak i szereg nawet intrygujących wątków pobocznych, wzbogacający mechanikę rozgrywki (np. nową talią Gwinta), acz raczej pomocniczo, nie zmieniając jej istoty. Momentami jawi się on jako zbyt przerysowany i przeidealizowany, ale stanowi właściwą oazę dla spoczynku na laurach po zmaganiach z całą trylogią.

Metryczka
Grafika 95%
Muzyka 75%
Grywalność 80%


Ocena końcowa
80%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots Beauclair
dots Kraina Tysiąca Baśni
dots zadania poboczne
dots starzy znajomi
MINUSY
dots nie do końca wykorzystany potencjał wątku głównego
dots dziwaczny romans
Wymagania systemowe
Intel Core i5-2500K 3.3 GHz/AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow