Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Virginia

Virginia

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Virginia
dots Gatunek: przygodówka
dots Producent: Variable State
dots Dystrybutor: brak
dots Recenzent: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Ocena: 75%
Virginia


Nie zawsze gracz musi się zmagać z niezwykle wyszukanymi łamigłówkami czy wyrafinowanymi dialogami o strukturze i objętości właściwej dla prozy Dostojewskiego, by odczuć wzruszenie w związku z ukończeniem gry. Przeciwnie, wiele tzw. symulatorów chodzenia udowadnia, że prawdziwy artyzm skrywa się niejednokrotnie w tym co najcichsze, najskromniejsze. Czy Virginia wpisuje się w tą tendencję?

W czasie gry wcielamy się w niejaką Anne Tarver, agentkę FBI, której zostaje przydzielone zadanie ustalenia losów zaginionego chłopca z miejscowości Kingdom w stanie (zgadnijcie) Wirginia, niejakiego Lucasa Fairfaxa. Mało tego jednak, jednocześnie naszym zadaniem jest inwigilacja w ramach dochodzenia wewnętrznego naszej partnerki w tym śledztwie, niejakiej Marii Halperin.

Virginia 185152,1
Maria Halperin - partnerka czy cel?


Rozgrywkę obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby i trzeba przyznać, że w tym zakresie gra jest dość realistyczna – możemy chociażby spojrzeć w dół (gra co najmniej raz nas ku temu wręcz zachęca), by sprawdzić legitymację (i nic więcej), wrażenie jest bardziej wiarygodne niż w przypadku niejednego FPS-a i wręcz doprasza się adaptacji na urządzeniach wirtualnej rzeczywistości.

Mechanikę cechuje banalność – poruszamy się klasycznym WSAD-em, możemy jednocześnie rozglądać się na (z reguły, choć nie zawsze) wszystkie strony, od czasu do czasu zaś natrafimy na element, z którym możemy wejść w interakcję, co znajdzie odzwierciedlenie w zmianie kształtu kursora. Co istotne, niczego nie gromadzimy, nie łączymy ze sobą, nie mamy do czynienia z żadnymi zagadkami typowymi dla przygodówek point’n’click – nasze alter ego doskonale będzie wiedziało co ma zrobić.

W istocie fabuła jest skrajnie liniowa. Od czasu do czasu natkniemy się na pewne smaczki, które jednak śmiało możemy zignorować, zabawa zaś polega na podążaniu od jednej interakcji do drugiej. W ciągu całej gry tylko jeden raz utknąłem, a i to był krótki, bodaj półtoraminutowy przestój. Virginii nie da się przegrać, nie ma właściwie szans na sfrustrowanie się w niej.

Virginia 185152,2
Kingdom w stanie Wirginia wita!


Mam jednak wątpliwości, czy fakt, iż gra rozgrywa się bez ani jednej wypowiedzi – wszystkie postacie są nieme i porozumiewają się wyłącznie z wykorzystaniem gestykulacji – jest nowatorskim podejściem twórców do snucia narracji, czy było po prostu owocem przekucia budżetowości produkcji w sukces nowatorstwa. Mimo to całość trzyma się kupy.

Wspomniana narracja rodzi jednak trudności w zrozumieniu samej opowieści, nie wszystkie jej elementy wydają się idealnie spójne, a nade wszystko rodzą znaczne pole do interpretacji. Po części jest to zresztą efektem „lynchowskiej” maniery, pełnej nieoczywistych metafor i surrealizmu.

Sami autorzy przyznają się co prawda w napisach końcowych do innych inspiracji, nie mam jednak wątpliwości, że twórczość wspomnianego Davida Lyncha odcisnęła na nich swoje piętno. Idealnym tego przykładem jest ewidentne nawiązanie do jednej z końcowych scen bodajże pierwszego odcinka „Miasteczka Twin Peaks”, gdzie gracz przesiaduje w barze, w którym na żywo jest grana piosenka ewidentnie nawiązująca do wątku znanego z serialu.

Virginia 185152,3
Twin Peaks Theme


Oprawa wizualna gry nie jest powalająca fotorealistyczna, autorzy raczej postawili na ogólną urodę i estetykę, jak też pewną umowność. Znacznie większe wrażenie wywiera jednak muzyka, wygrywana na klasycznych symfonicznych instrumentach, acz wzbogacana również o bardziej „współczesne” motywy.

Virginia to gra wymykająca się łatwym ocenom, choć z uwagi na swoją (szokującą) krótkość pozwalająca się łatwo zasadniczo zgłębić. Jej estetyka i konwencja z pewnością nie przemówi do każdego gracza, acz w razie uczciwego podejścia nie pozostawi ona go obojętnym. Nie jest to wyzwanie dla rozumu, lecz bardziej dla serca.

Metryczka
Grafika 65%
Muzyka 85%
Grywalność 70%


Ocena końcowa
75%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots klimat
dots muzyka
dots relaksuje
dots nie pozostawia obojętnym(-ą)
MINUSY
dots nieco zagmatwana
dots przeraźliwie krótka
Wymagania systemowe
Intel Core i5-2300 3.1 GHz/AMD FX-6300 3.5 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce 660/Radeon HD 7870 lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 10 64-bit



Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow