Cthulhu wśród miłośników popkultury pozostaje powszechnie znanym wyrazem, pojawił się nawet pomysł określeniem tym mianem jednego z elementów płaskorzeźby Plutona zmapowanej przez sondę New Horizons, jakkolwiek bardziej szczegółowa znajomość mitologii Przedwiecznych i twórczości Lovecrafta już tak uniwersalna nie jest. Motywy osadzone w tym świecie łatwo odnaleźć w szeregu produkcji reprezentujących różne rodzaje kultury i sztuki, nie inaczej jest również w przypadku gier wideo. Z reguły jednak – co dość naturalne – są to pozycje nastawione na wywoływanie nastroju strachu, mówiąc wprost horrory. Tymczasem autorzy Gibbous - A Cthulhu Adventure postanowili podążyć inną drogą.
Przedmiotowa produkcja jest bowiem klasyczną do bólu kości przygodówką point’n’click, wolną od jakichkolwiek elementów zręcznościowych, nastawioną głównie na lokalizację przedmiotów-znajdziek, jak też aranżowanie interakcji pomiędzy nimi w sposób tożsamy pokrętnym drogom, którymi podążały myśli deweloperów. Wbrew pozorom nawet twórcy szeroko rozumianych gier przygodówkowopodobnych rzadko decydują się na daną konwencję.
|
Paliwo do pieca antygiercmańskich krzyżowców
|
O prawdziwej unikalności rzeczonej gry świadczy jednak to, że jest… naprawdę klasyczna. Mamy bowiem do czynienia z typowo kreskówkową oprawą wizualną, humor zaś – nawet jeśli w swej czarnej odmianie – wylewa się z ekranu już od samego filmiku wprowadzającego, następnie zaś poprzez komizmy postaci, sytuacyjne i słowne co i rusz się objawia aż do samego zwieńczenia.
Tu zresztą objawia się największa kontrowersja związana z danym tytułem, a mianowicie kwestia identyfikacji docelowego odbiorcy tej produkcji. Poziom stawianych przed graczem wyzwań jest niezbyt wysoki, potencjalnych wariantów interakcji nie ma zbyt wiele, te ostatnie zresztą rzadko są szczególnie złożone, a łamigłówki zdarzą się raptem kilka razy – wyjadacze mogą więc uznać, iż to poniekąd nie dla nich. Z kolei milusińscy adepci wirtualnej rozrywki mogą przeoczyć część ukrytych podtekstów – niektóre nie są bowiem tak oczywiste jak Darkham czy Fishmouth – łatwość rozważań zaś choćby kwestii związanych z mordem może u nich wzbudzić wewnętrzny niepokój.
Jak na współczesne standardy gra jest dość długa – wymaga poświęcenia powyżej pięciu godzin – i choć w znacznej mierze można ją „przeklikać”, to najzwyczajniej szkoda to robić, albowiem scenarzyści zadali sobie niemało trudu, by nawet przy elementach dość symbolicznych skryć jakiś niekoniecznie banalny żart.
Trochę szkoda, że twórcy nie w pełni jednak wykorzystali zaordynowaną przez siebie mechanikę. Tytułem przykładu – przez większość czasu rozgrywki towarzyszy nam gadająca (pod wpływem zaklęcia z Necronomiconu) kotka, którą czasami możemy poprosić o pomoc. Właściwie to możemy uczynić to niemal zawsze, przy czym równie często nie będzie to skutkowało niczym poza komentarzem o bezcelowości danego zachowania.
|
Kiedy rum zaszumi w głowie...
|
Jak wspominano wyżej, gra jest utrzymana w kreskówkowej oprawie, pełnej ciepłych kolorów, z przewagą czerwieni, brązów i wariantów pośrednich. Całość syci oczy. Atutem gry jest również jej spolszczenie, aczkolwiek autorom nie udało się „przełożyć” szeregu żartów słownych (raz nawet przy bitwie rapowej wprost przyznają się do swej bezsilności), momentami zaś daje o sobie znać fakt, iż autor tłumaczenia nie znał kontekstu wypowiedzi i w konsekwencji zdecydował się na niewłaściwy wariant przekładu.
Gibbous - A Cthulhu Adventure to produkcja zabawna, acz o zaburzonej koherencji, momentami bowiem autorom zabrakło konsekwencji, czy aby na pewno chcą wzbudzać uśmiech, czy też jednak nieco grozy. Zapominając jednak o podtytule daną grę należy ocenić jako całkiem udaną reprezentantkę niezbyt rozpieszczanego współcześnie gatunku.
Bardzo dziękujemy serwisowi GOG.com za udostępnienie kodu recenzenckiego w celu umożliwienia powstania niniejszego tekstu - https://www.gog.com/game/gibbous_a_cthulhu_adventure
Metryczka
Grafika |
80% |
Muzyka |
70% |
Grywalność |
75% |
|
|
Ocena końcowa |
75% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
+ / -
Wymagania systemowe
Intel Core i5-3470 3.2 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit
|
|
Autor: Klemens
|
|
|