Telltale Games niezwykle spopularyzowało wcześniej właściwie niewystępujący gatunek przygodówek o (nie do końca) nieliniowej fabule, zwiększając jego popularność poprzez sięgnięcie po znane marki. Z drugiej strony triumfalny pochód ostatnimi czasami uświadczyła martinowska „Pieśń Lodu i Ognia”, głównie dzięki znanemu serialowi, nade wszystko jednak dzięki oryginalności stroniącej od utartych konwenansów. Mariaż tych dwóch modeli nie był więc niczym zaskakującym, czy jednak w związku tym pojawiła się miłość, czy też ograniczył się on jedynie do (marketingowego) rozsądku?
Inaczej niźli to bywało w przypadku innych serii
Telltale Games, akcja niniejszej nie ma jednego głównego bohatera, lecz szereg wielu, których losy się przeplatają i w mniejszym bądź większym stopniu na siebie oddziaływają. W istocie jednak bohaterem jest ród Forresterów, a poprzez osobę ichniejszego giermka Gareda właściwsze byłoby sformułowanie, że takowym jest Dom Forresterów.
|
Wybór i tak nie ma większego znaczenia...
|
Ród ten pojawia się na kartach oryginalnej powieści, aczkolwiek niejako wzmiankowo, twórcy gry mogli więc dość śmiało popuścić wodze wyobraźni, nie musząc się przejmować zachowaniem wielkiej zbieżności z filmowym pierwowzorem (nawiązania do serialu są bowiem oczywiste, o czym dalej). Dane nam będzie obcować z Cersei i Tyrionem Lannisterem, poznamy osobiście Ramsay’a Snowa czy Jona (też Snowa), lecz ich oddziaływanie na nasze losy – i nasze na ich – nie będzie wielkie, co sprawia, że opowieść zachowuje koherentność.
Fabuła rozgrywa się zasadniczo w Królewskiej Przystani oraz na Północy, a w późniejszych epizodach zajrzymy i do Essos. Nasz wspomniany ród przeżywa ciężkie chwile po Krwawych Godach, w trakcie których nadwyrężona została jego siła i musi obecnie zmagać się z apetytem niezbyt pokojowo nastawionych (od wieków) sąsiadów, jak też politycznym zamieszaniem wynikłym z upadku Starków.
|
Nadchodzi zima, a w sumie to już jest
|
Mottem produkcji
Telltale Games jest twierdzenie, że to gracz kształtuje bieg wydarzeń, co jednak nie odpowiada rzeczywistości, poszczególne wybory mają bowiem bardzo ograniczone znaczenie, stając się nieco bardziej realnymi dopiero pod koniec (choć i tak nie mam wątpliwości, że w przypadku drugiej części – a takowa została już zapowiedziana – ta swoboda szybko zostanie unieważniona). Niestety, owe fatum jest szczególnie namacalne w przypadku rzeczonej pozycji, gdy załadowanie zapisu stanu gry i diametralnie odmiennie od poprzedniego zachowania i tak nas przywiedzie do takiej samej katastrofy. Atutem twórczości
Martina, wręcz jego znakiem rozpoznawczym, jest łatwość, z jaką giną główni bohaterowie – gracz jednak w żaden sposób nie może ich przed tym uchronić, co wręcz rodzi uczucie frustracji i rezygnacji.
Pewnego retuszu, jak się zdaje, wymagałaby także oprawa wizualna gry. Owszem, w przypadku bajkowego
The Wolf Among Us współkształtowała ona klimat opowieści, ale w przypadku „digitalizacji” oblicz znanych z serialu trochę potrafi ona razić, zwłaszcza w przypadku takiego Tyriona, który wygląda dość groteskowo, i to bynajmniej nie z uwagi na swą karlą aparycję. Jako dowód możliwości wykonania kroku naprzód może świadczyć chociażby
Life is Strange, autorzy nie są więc już bezkonkurencyjni.
|
Trochę sportu nie zaszkodzi (tzn. dla zwycięzcy)
|
Aturem jest z kolei ścieżka muzyczna recenzowanej pozycji. Miłośnicy serialu rozpoznają wiele motywów, co nie zmienia jednak faktu, że twórcy z
Telltale Games wykazali wiele własnej samodzielności, kreując coś naprawdę pięknego.
Game of Thrones: A Telltale Games Series – Season One to gra ze wszech miar dojrzała i dla takiego odbiorcy adresowana. Dowodzi mistrzostwa swych autorów w kreacji klimatu i fabule, ale także unaocznia bardziej niż kiedykolwiek ograniczenia dotychczasowego modelu, który jak się zdaje ulega wyczerpaniu.
Metryczka
Grafika |
80% |
Muzyka |
90% |
Grywalność |
85% |
|
|
Ocena końcowa |
85% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
+ / -
Wymagania systemowe
Intel Core 2 Duo 2.3 GHz/AMD Athlon 64 X2 2.3 GHz, 3 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GTX/Radeon 4850 lub lepsza, 3 GB HDD, Windows XP
|
|
Autor: Klemens
|
|
|