Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

James S.A. Corey - Gry Nemezis

James S.A. Corey - Gry Nemezis

Informacje o książce

dots Tytuł : Gry Nemezis (Nemesis Games)
dots Autor: James S.A. Corey (wł. Daniel Abraham i Ty Franck)
dots Cykl : Ekspansja (Expanse)
dots Tom: V
dots Ilość stron: 596
dots Wydawnictwo: Mag
dots Rok wydania: 2019
dots Cena: 39,00 PLN
dots Autor recenzji: Piotr „Klemens” Kociubiński
dots Data recenzji:
dots Ocena: 65/100


Zyskaliśmy dostęp do tysiąca gwiazd i rozpoczął się największy w dziejach wyścig do zajmowania ziemi. W miarę jak wylatują kolejne fale osadników, zaczyna zmieniać się struktura władzy w starym Układzie Słonecznym.

Statki znikają bez śladu. Potajemnie zbierane są prywatne armie. Skradziono ostatnią istniejącą próbkę protomolekuły. Planety wewnętrzne zostają powalone na kolana przez ataki terrorystyczne uważane dotąd za niemożliwe. Grzechy przeszłości powracają, każąc płacić straszną cenę. A w świecie rozdartym walką o nowy porządek, pośród krwi i ognia, James Holden i załoga Rosynanta muszą znaleźć sposób na przetrwanie i powrót do jedynego pozostałego im domu.


Ekonomia to brzydka pasierbica, której nie lubi nikt w sąsiedztwie – a przynajmniej takie wrażenie można odnieść podczas lektury różnorakich pozycji reprezentujących sobą (bardzo) szeroko rozumianą fantastykę, które zwykły poruszać kwestie technologiczne, socjologiczne, ekologiczne czy społeczne, zwykły jednak ze wszech miar stronić od jakiejkolwiek refleksji o charakterze gospodarczym. Tymczasem Ameryk nie odkrywano w imię naukowych pasji, to nie one pchał Marco Polo na Daleki Wschód - co jak się zdaje dostrzeżono przy okazji tworzenia „Gier Nemezis”.

Dobrze znana już załoga „Rosynanta” na własnej skórze zaś się przekonuje, iż nie ma to jak rutyna codziennej harówki, urlop należy bowiem traktować w kategoriach dopustu Bożego. Jest to zresztą pretekst do zaprezentowania jednocześnie kilku odmiennych lokacji, wspominanych przez zbiorowego autora cyklu przy okazji jego wcześniejszych odsłon, ale raczej pozostających na uboczu ich głównych zainteresowań.

James S


Niestety jednak całość cierpi na syndrom psychologicznego nieprawdopodobieństwa, fabuła zbyt łatwo wpada w utarte koleiny, by wskazać chociażby na motyw złoczyńcy poszukującego uznania w oczach swej ofiary, a przez to wyposażającego ją w kolejne i kolejne szanse na przeciwdziałanie własnym zamierzeniom.

Przez książkę przebija gdzieś w tle specyficznie amerykańska tęsknota za pograniczem, bogactwem nowych szans, połączona jednak z refleksją, że każda opowieść o marzeniu o nowym początku skrywa w sobie wielość historii przegranych, którzy z samego tego faktu nie są w stanie przedstawić narracji alternatywnej. Do czasu aż ich gniew przeleje miarę, co możemy obserwować również współcześnie.

„Gry Nemezis” to książka jak na daną serię dość refleksyjna, jakkolwiek część prezentowanych przemyśleń ma charakter nawet nie wymuszony, co po prostu wydumany, a przez to pretensjonalny. Bodaj pierwszy raz zborność i tempo akcji zostają poświęcone na ołtarzu idei, acz efekt końcowy wzbudza dość ambiwalentne wrażenia.


Piotr „Klemens” Kociubiński
E-mail autora: klemens(at)sztab.com
Autor: Klemens


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow